ΔΑΠ-ΝΔΦΚ ΕΜΜΕ

Wednesday, January 10, 2007

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Είναι κοινός τόπος ότι η Ανώτερη και Ανώτατη Εκπαίδευση πάσχουν. Το Πανεπιστήμιο χρειάζεται άμεσα αλλαγές οι οποίες να είναι ικανές να το εκσυγχρονίσουν και να το καταστήσουν ικανό να παράγει επιστήμονες με πτυχία ανταγωνιστικά στο σύγχρονο διεθνοποιημένο περιβάλλον. Η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ είναι η μόνη φοιτητική παράταξη που καταθέτει συγκεκριμένη Πρόταση Παιδείας και έχει σαφή θέση για τα επίμαχα ζητήματα.



Α) ΜΗ ΚΡΑΤΙΚΑ - ΜΗ ΚΕΡΔΟΣΚΟΠΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Ως ΔΑΠ-ΝΔΦΚ πιστεύουμε στην ελευθερία του ατόμου να επιλέγει το χώρο από τον οποίο θα λάβει ανώτατη εκπαίδευση. Γι’ αυτό και τασσόμαστε υπέρ της ίδρυσης μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων (όπως άλλωστε συμβαίνει σε όλες τις χώρες του εξωτερικού) με την προϋπόθεση ότι η λειτουργία και υγιής συνύπαρξή τους με τα κρατικά Πανεπιστήμια θα ελέγχονται από ΑΥΣΤΗΡΟ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ που θα διαμορφωθεί από το ΥΠΕΠΘ. Επιπλέον, η ίδρυση μη κρατικών-μη κερδοσκοπικών Πανεπιστημίων θα ευνοήσει τον υγιή ανταγωνισμό και θα μειώσει την αθρόα εκροή συναλλάγματος προς το εξωτερικό.
Πιστεύουμε ότι:
- Το μονοπώλιο στην ανώτατη εκπαίδευση έχει οδηγήσει κατά κοινή ομολογία στη στασιμότητα του Ελληνικού Πανεπιστημίου
- Ο υγιής ανταγωνισμός θα οδηγήσει στην αναβάθμιση του ελληνικού κρατικού Πανεπιστημίου
- Θα εκλείψει το φαινόμενο της αναγνώρισης στη χώρα μας πτυχίων από ιδρύματα αμφιβόλου ποιότητας (κυρίως ανατολικοευρωπαϊκών χωρών)
- Το κράτος θα ωφεληθεί και από οικονομική πλευρά τόσο με τον περιορισμό της αθρόας εισροής φοιτητών και συναλλάγματος σε χώρες του εξωτερικού όσο και με την προσέλκυση φοιτητών από βαλκανικές και άλλες χώρες και την προσέλκυση επενδύσεων .
- Η τροποποίηση του άρθρου 16 του Συντάγματος θα δώσει τη δυνατότητα να λυθεί το πρόβλημα των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών. Τα ΚΕΣ, τα οποία υπάγονται στην αρμοδιότητα του Υπουργείου Εμπορίου, μπορούσαν να αποφεύγουν μέχρι σήμερα τους ελέγχους ποιότητας των παρεχομένων σπουδών και έτσι μπορούσαν να δίνουν πτυχίο χωρίς κανένα αντίκρυσμα, και πτυχία μάλιστα που σύμφωνα με τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα έπρεπε να ισοτιμούνται με πτυχία του Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Προϋποθέσεις που θέτουμε για τα μη κρατικά-μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια:
1. Τα μη κρατικά-μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια να βρίσκονται κάτω από τον αυστηρό έλεγχο του Υπουργείου Παιδείας και να ελέγχονται εξονυχιστικά όλες οι παράμετροι λειτουργίας τους.
2. Τα ιδρύματα αυτά να είναι αποκλειστικά μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.
3. Τα μη κρατικά Πανεπιστήμια δεν θα πρέπει να παίρνουν κανενός είδους κρατική επιχορήγηση, άμεση ή έμμεση.
4. Τα μέλη ΔΕΠ των μη κρατικών Πανεπιστημίων να διέπονται από τους ίδιους κανόνες που διέπονται και τα αντίστοιχα μέλη ΔΕΠ του κρατικού Πανεπιστημίου.
5. Εξασφάλιση της φοιτητικής εκπροσώπησης στα όργανα συνδιοίκησης των μη κρατικών Πανεπιστημίων.

Β) ΝΟΜΟΣ ΠΛΑΙΣΙΟ

1) Συγγράμματα – Κάρτα πολλαπλών συγγραμμάτων

Αδιαπραγμάτευτη θέση μας αποτελεί ότι στους φοιτητές πρέπει να διανέμονται ΔΩΡΕΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ που είναι απαραίτητα για κάθε μάθημα.. Ο ισχύων νόμος ορίζει ότι κάθε φοιτητής δικαιούται ένα σύγγραμμα ανά μάθημα. Βασική «καινοτομία» του νέου «νόμου-πλαίσιο» αποτελεί η εισαγωγή της κάρτας πολλαπλών συγγραμμάτων, η οποία αποτελεί πάγιο αίτημα της ΔΑΠ-ΝΔΦΚ. Δίνει τη δυνατότητα στο φοιτητή να επιλέγει ΔΩΡΕΑΝ από μια λίστα τα συγγράμματα που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του. Πιστεύουμε ότι ο θεσμός του ενός συγγράμματος είναι αναχρονιστικός, αντιεπιστημονικός και δεν ανταποκρίνεται στο σύγχρονο χαρακτήρα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ζητάμε η κάρτα συγγραμμάτων να καλύπτει το σύνολο της ύλης κι αν είναι απαραίτητη η παροχή περισσότερων του ενός συγγράμματος ανά μάθημα.

2) Άσυλο

Στα πλαίσια λειτουργίας του Πανεπιστημίου, είναι απαραίτητη η προστασία της ακαδημαϊκής ελευθερίας, της ελεύθερης διακίνησης ιδεών. Ο θεσμός του ασύλου αποτελεί ένα φοιτητικό κεκτημένο που σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να απωλέσουμε.
Είναι κοινός τόπος ότι το ισχύον σύστημα είναι αντιλειτουργικό. Ο νέος νόμος-πλαίσιο μεταθέτει την αρμοδιότητα για την άρση του ασύλου από την Επιτροπή Ασύλου (που μέχρι σήμερα δεν έχει καταφέρει έγκαιρα να αντιμετωπίσει καταστροφής και λεηλασίας των Πανεπιστημίων αλλά και αδικήματα του κοινού ποινικού δικαίου που συμβαίνουν μέσα σ’ αυτά) στο Πρυτανικό Συμβούλιο που εκλέγεται απ’ όλους τους φοιτητές.
Συμφωνούμε στο να γίνει το σύστημα πιο ευέλικτο, καθώς κανείς δεν συμφωνεί με τις κλοπές του εξοπλισμού των σχολών ή την αδυναμία εισόδου της Πυροσβεστικής σε περίπτωση πυρκαγιάς, που σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετούν τη λειτουργία του Ασύλου.

3) Ανώτατο όριο φοίτησης

Κανένα ΑΕΙ στο μέλλον δεν θα μπορεί να αξιολογηθεί με αξιώσεις έναντι των σύγχρονων ευρωπαϊκών δεδομένων αν δεν αντιμετωπιστεί και το ζήτημα των «αιωνίων φοιτητών» (σε λίστα με τα 200 καλύτερα Πανεπιστήμια παγκοσμίως, δεν υπάρχει ούτε ένα ελληνικό…)
- Διαφωνούμε με την αυτόματη διαγραφή των φοιτητών από τα Πανεπιστήμια μετά την πάροδο 1,5ν
- Η ρύθμιση δεν είναι δυνατόν να αφορά χρονικό διάστημα μικρότερο από 2ν μιας και ο μέσος όρος φοίτησης σε πολλές σχολές ήδη ξεπερνά το όριο αυτό και θα πρέπει να εξετάζεται κάθε περίπτωση ξεχωριστά από τη Γ.Σ. του εκάστοτε Τμήματος.
- Θα πρέπει να υπάρξει κοινωνική ευαισθητοποίηση για εργαζόμενους ή οικογενειάρχες φοιτητές με μεγαλύτερα ανώτερα όρια φοίτησης. Επιπλέον στο νέο «νόμο-πλαίσιο» θα δίνεται η δυνατότητα στο φοιτητή να διακόψει τις σπουδές του για ένα εύλογο χρονικό διάστημα χωρίς αυτό να υπολογίζεται στα έτη φοίτησης.
- Συμφωνούμε με τον εκδημοκρατισμό των προεδρικών και πρυτανικών εκλογών, με την άμεση ψηφοφορία όλων των φοιτητών. Συμφωνούμε με τη δημιουργία συνθηκών διαφάνειας. Δε δεχόμαστε καμία μείωση του ποσοστού συμμετοχής των φοιτητών.
ΑΝΟΙΧΤΗ ΣΧΟΛΗ – ΔΙΑΦΥΛΑΞΗ ΤΟΥ ΕΞΑΜΗΝΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΗΣ

Τον τελευταίο χρόνο, με αφορμή την έναρξη των διαδικασιών αναθεώρησης της νομοθεσίας σχετικά με την Ανώτατη Εκπαίδευση, εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τη θέση των φοιτητών στα προτεινόμενα μέτρα. Κάποιοι, διαφωνώντας με τις αλλαγές αυτές, έχουν επιλέξει ως πρωταρχικό μέτρο αντίδρασης την κατάληψη της Σχολής μας.
Ωστόσο, πρέπει όλοι να αναρωτηθούμε κατά πόσο η κατάληψη εξυπηρετεί τον αντικειμενικό μας στόχο, που είναι η βελτίωση της ποιότητας των σπουδών μας και η ομαλή λειτουργία της Σχολής.
- Πάγια θέση μας είναι ότι η κατάληψη ως μέσο πίεσης θα ναι ανεπαρκές…
- Για εμάς το Α και το Ω είναι ο ΔΙΑΛΟΓΟΣ…Έτσι όταν κληθήκαμε από το Υπουργείο ως φοιτητές να συμμετάσχουμε στον Ανοιχτό Διάλογο για την Παιδεία, ανταποκριθήκαμε αν αντιθέσει με άλλους οι οποίοι έσπευσαν να τον χαρακτηρίσουν στημένο και αρνήθηκαν να πιέσουν επιχειρηματολογώντας.
- Πιστεύουμε ότι τα λουκέτα και οι εικόνες ερήμωσης δεν ταιριάζουν και δεν αξίζουν σ’ ένα χώρο όπου παράγεται και μεταδίδεται επιστημονική γνώση, παράγεται πολιτισμός. Όσο σεβαστές είναι οι διεκδικήσεις μας, άλλο τόσο σεβαστό πρέπει να είναι και το δικαίωμά μας στη γνώση και τη μάθηση. Γιατί το ένα να αποκλείει το άλλο; Γιατί ο φοιτητής να ταλαιπωρείται και να αποδιοργανώνεται με τις αναπληρώσεις μαθημάτων, εργαστηρίων και εξετάσεων που χάθηκαν;